ל”משחקי הכס” הייתה את מליסנדרה, המכשפה האדומה וגם לנו בארץ ישראל הייתה מליסנדה

ל”משחקי הכס” הייתה את מליסנדרה, המכשפה האדומה, אבל לנו בארץ ישראל הייתה מליסנדה, המלכה מליסנדה. היא הייתה אישה מרשימה לא פחות – השליטה הצלבנית הראשונה שנולדה ושלטה בירושלים, ואף נפטרה שם.
והיא לא הייתה סתם שליטה, היא נחשבה לשליטה מוצלחת ביותר: “היא הייתה אשה נבונה ביותר, מלאת ניסיון כמעט בכל ענייני המדינה, אשר התגברה לחלוטין על הנכות של היותה אישה ויכלה לקחת אחריות על עניינים חשובים ביותר”. כך בחר לתאר אותה ההיסטוריון וויליאם מצוֹר, שהתגורר בעיר צור שבלבנון במאה ה-12 והיה בן להורים שהיו דור רביעי בממלכת ירושלים הצלבנית.
מליסנדה שלטה על הממלכה משנת 1131 ועד למותה בשנת 1161, אך לא חיה על מי מנוחות. היא נאלצה להתמודד עם מלחמות אזרחים עקובות מדם, נסיונות מרד ואפילו להסתתר מפני בנה שלה, בולדווין השלישי, שאיים להרוג אותה.
ולמה זה? למעשה מליסנדה מינתה את עצמה למלכה-עוצרת, אחרי מות בעלה, שכן חשבה שבנה צעיר מדי מכדי לרשת את המלוכה. בנה הקטין של מליסנדה הוכרז כשליט משותף עם מליסנדה ביום חג המולד של שנת 1143, אבל מליסנדה החכמה נמנעה מלהעביר לידיו סמכויות ממשיות, וטקס ההכתרה נועד מבחינתה רק כדי להכריז שהוא היורש החוקי של המלכה.
המחלוקת הפעוטה הזו הובילה למלחמה של ממש בין מליסנדה ובנה, והיא קשורה לאחד המקומות המרהיבים בארץ – מגדל צדק (הידוע גם כמגדל אפק):
בתחילת המאה ה-12 הוקמה במקום מצודה בשם “מיראבל” (Mirabel – יפה נוף) במחווה לנוף המרהיב הנשקף ממגדליה. כשבולדווין השלישי, צעיר חמום מוח, החליט שהוא רוצה לשלוט בממלכה, הוא תקף את צבאה של מליסנדה שהתבצר במצודה בעלת הנוף המרהיב. בולדווין השלישי אמנם ניצח בקרב, ומליסנדה התבצרה במצודת העיר ירושלים ואז גלתה לשכם. אולם לאחר מספר שנים, הוא הבין בעצמו את נחיצותה לניהול הממלכה, התפייס עימה ושיתף אותה מרצונו במרבית תהליכי קבלת ההחלטות בממלכה.
תל אפק ומגדל צדק עברו במהלך ההיסטוריה תחת ידם של שליטים צלבניים ומוסלמים רבים, אבל תחילתו של הגן הלאומי המרהיב ביישוב היהודי מגדל אפק, שהוקם בתקופה החשמונאית.
הוא טומן בחובו שלל סיפורים מרחיבי דמיון על מלכים, ממלכות, קרבות וההיסטוריה של עמנו וארצנו, והוא גם אחד מאתרי המורשת שנפתחים עבורכם במהלך חג החנוכה במסגרת “שבוע המורשת”.
אתם מוזמנים ומוזמנות לבקר וללמוד עוד על ההיסטוריה המרתקת של המקום ולהשתתף בפעילויות לכל המשפחה – “מגלים את סודות המצודה העתיקה” – כל הפרטים נמצאים בקישור שבתגובה הראשונה!
***
בתמונה: המכשפה האדומה, מליסנדרה, על רקע נופיו של מגדל צדק, צולם על ידי רודי ויסנשטין, כל הזכויות שמורות לצלמניה פרי-אור, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.
***