להצלחה בטלוויזיה יש שני מרכיבים חשובים, שכל אחד מהם מחייב הכנה זהירה ומדוקדקת: המסרים וטכניקות ההופעה. אבל, יש מרכיב שלישי, שאף לו חשיבות רבה: הלבוש.
ליועץ האמריקני לענייני לבוש, אנדי גילכריסט, יש עמדה נחרצת בנושא זה: “אם אתה סבור, כאשר אתה מופיע בטלוויזיה, כי מה שאתה אומר חשוב יותר מאיך שאתה נראה – חשוב שנית!”. יועץ אחר, ריס פולקרסון, המתמחה בתחום התדמית, טוען כי “כאשר מסתכלים על מישהו בפעם הראשונה, אנחנו מבחינים קודם בלבוש שלו ורק לאחר מכן בפניו”.
החשיבות של הלבוש מוכרת גם בחיי היום יום שלנו, ודי להיזכר בביטוי השגור בפי כל – “הלבוש עושה את האדם”. אפילו במקורות היהודיים יש ללבוש חשיבות, כפי שמסביר הרב יוסף ויצמן: “היהדות נוקטת עמדה מאד נחרצת בענייני הלבוש, משום שעל פי תפיסתה הבגדים אינם רק כיסוי חיצוני לגוף, אלא הם גם משקפים את הפנימיות של האישיות”.
הלבוש מקבל חשיבות רבה כאשר מדובר בהופעה בטלוויזיה. הצבעים והצורות שאנו רואים דרך העיניים שלנו יכולים להיתפש באופן שונה על ידי המצלמה, מזהיר היועץ האמריקני לענייני לבוש, אנטוני סנטנו, ומדגיש: “יש לחשוב על לבוש למען המצלמה ולא למען הקהל”. משמעות דבריו ברורה: לא לכל מחמאה שמישהו או מישהי מקבלים על הלבוש שלהם במסיבה או באירוע חברתי יש רלוונטיות כאשר מדובר בלבוש להופעה בטלוויזיה.
להלן אפוא 12 טיפים בסיסיים בנושא הלבוש להופעה בטלוויזיה, המבוססים על המלצות של אנשי מקצוע בתחום הייעוץ התקשורתי.
1. שיזכרו אותך ולא את המעיל שלך. לאשת יחסי הציבור האמריקאית, לאורה מיטשל, יש המלצה ברורה: “כשתתלבשו לקראת הראיון הבא שלכם, שאלו את עצמכם האם אתם רוצים שאנשים יאמרו: ‘ראיתי אותך בטלוויזיה’ או ‘ראיתי את המעיל שלך בטלוויזיה?'”.היא גם מביאה כדוגמה שלילית את שדר הקווים של משחקי ליגת האן.בי.איי, קרייג סאגר, שבגדיו הססגוניים מוכרים לכל והם מסיחים לא אחת את תשומת לבם של הצופים. ומכאן הלקח: העיקרון הוא שאסור ללבוש בגדים, או לענוד אביזרים, שיגזלו את תשומת הלב. ובקיצור המרואיין הוא הכוכב – לא הבגד שלו.
שדר-קווים סאגר: הבגדים גונבים את ההצגה
מי שמהווה דוגמה מוצלחת ללבוש סולידי, ללא צבעים בולטים ובלי דוגמאות ועיצובים מנקרי עיניים, הוא נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה. היועץ אנטוניו סנטרו משמיע בנושא זה דברי מחמאה חד משמעיים: “הצופה ישקיע יותר זמן להסתכל בפניו של אובמה (וישמע את המסר שלו) מאשר לבהות בבגדיו”.
נשיא ארה”ב ברק אובמה: לבוש סולידי שאינו מסיח את הדעת
2. התלבשו בהתאם למקצוע שלכם. אם אתם מתראיינים לטלוויזיה במקום העבודה שלכם, ראוי ורצוי להתאים את הלבוש לעיסוק. כך, כדוגמה, ממליצה יועצת התקשורת האמריקנית תרזה גרילו: “אם אתה איכר מקומי, שמגדל מוצרים אורגניים, או מאמן כושר, לבשו את הבגדים שהנך נוהג ללבוש ברגיל בעבודתך, כדי לשכנע את הצופים שאתה הדבר האמתי”.כמובן, שאין צורך להקפיד על הכלל הזה כאשר הראיון מתקיים בטלוויזיה. כאשר מראיינים רופא בבית חולים, כשהוא לבוש בחלוק לבן וסטטוסקופ על צווארו, הדבר מקנה לו ולראיון אמינות. לעומת זאת, אם הוא ירואיין בלבוש דומה באולפן הטלוויזיה הדבר עלול להיראות מלאכותי ואף לפגוע באמינות.
3. התאימו את הלבוש למסר. לבוש נכון עשוי לחזק את המסר ולהעצימו, ולבוש לא-מתאים עלול להסיט את תשומת לבם ואת דעתם של הצופים מהמסר. לכן, ממליץ היועץ לענייני תדמית, כריס פולקרסון: “אם המסר שלכם הוא שמרני, חליפה היא הפתרון הטוב ביותר. אם המסר שלכם הוא כיפי ולא פורמלי, יש ללבוש אפודה”,ובמקרה הישראלי אפילו חולצת טי ובתנאי שיהיה סולידית.
4. בגד לוחץ או מרואיין לחוץ. ראיון בטלוויזיה, אפילו לשועלים ותיקים, הוא בדרך כלל אירוע מלחיץ למדי. לכן, צריך לפחות להשתדל שהביגוד יהיה נוח ולא יוסיף לחץ משלו. יועצת השיווק האמריקאית, סוזן סטולוב, ממליצה לכן ללבוש “משהו שאתם לובשים כל הזמן, שאתם מרגישים בו בנוח ושמאפשר לכם לנוע בקלות. כך הבגדים שלכם יעזרו לכם להרגיש רגועים”.המשמעות של הדברים הללו היא שכדאי לחשוב פעמיים לפני שממהרים לרכוש בגדים חדשים לקראת ההופעה בטלוויזיה. אם הבגד לא יהיה נוח, ואולי אפילו ילחץ במקצת – הראשונים שיחושו בכך יהיו הצופים.
5. זהירות: לא להיבלע בחור השחור. שחור הוא אולי אלגנטי, אבל הוא לא בדיוק מתאים לטלוויזיה. “דרך עדשת המצלמה, השחור נוטה לספוג הרבה מן האור ולהעלים את הפרטים סביבו”, מזהירה הסופרת האמריקאית נדיה ג’ורדנה, “מרואיינים, הלבושים בשחור, יכולים להיראות כמו ‘ראש צף'”.לדבריה, צבעים שחורים וכהים מאוד אפשר ללבוש במחצית התחתונה של הגוף, כגון חצאית או מכנסיים. מי שמתעקשים ללבוש שחור “ליד הפנים” (כלומר, חולצה) יכולים ללבוש מעיל או סוודר צבעוני, המקטינים את הדומיננטיות של הצבע השחור.
6. אדום מדמם ולבן זוהר. לא רק שחור זה צבע שיש להיזהר ממנו. גם אדום ולבן לא מתאימים לטלוויזיה. אומרת יועצת האופנה מאטה אנהמריה: “הצבע השחור קשה מדי ויכול לשאוב את כל האור. אבל, הצבע הלבן זוהר והופך לדבר הבולט ביותר על מסך הטלוויזיה ואילו האדום מדמם על המצלמה ומסיח את הדעת”.
7. הראש הכחול של מצלמת הטלוויזיה. הצבעים המומלצים על ידי אנשי המקצוע כמתאימים להופעה בטלוויזיה, הם כחול, תכלת וצבעי פסטל. היועץ לענייני לבוש, אנטוניו סנטנו, מסביר שלא במקרה מעדיף נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, ללבוש חליפות כחולות ולהצטלם על רקע וילונות כחולים.
גם צבעי פסטל מועדפים על-ידי המצלמה. “השילוב של חולצה בצבע תכלת, עניבה בצבעי פסטל ומעיל בגוון טבעי”, אומר סנטנו, “הוא אולי השילוב הטוב ביותר להופעה מול מצלמת הטלוויזיה”. כידוע, מהווים הצבעים נושא למחקרים אקדמיים רבים, שבהם נבחנה, בין השאר, ההשפעה של צבעים שונים על בני אדם
8. הבגד עלול “לרקוד” לכם. בגדים שעליהם דוגמאות עיצוביות, פסים ומשבצות אינם ידידיו הטובים של המרואיין בטלוויזיה. לכן, ממליצה היועצת שלי גודסטיין להימנע מלבישת בגדים כאלו, משום שמה שקורה הוא “שכאשר אתם מתחילים לדבר או לנשום הבגדים “כמעט מתחילים ‘לרקוד’ על המסך…”.
9. האגו לא זקוק ללוגו. רבים אוהבים להתנאות בבגדים שעליהם מתנוססים הלוגו עם השם של המותג או היצרן. אבל, מומחים חוזרים ומדגישים שיש להיזהר מלהפוך לשלט חוצות מהלך על שניים עם פרסומת מסחרית על הבגד. לכן, כדוגמה, ממליצה אשת יחסי הציבור האמריקנית תרזה גרילו שלא ללבוש בעת הראיון חולצת טי שעליה מתנוסס לוגו או שם המותג, אלא אם כן הדבר אכן משרת את הראיון, את מטרתו ואת המסרים שיועברו בו. לדבריה, ” אפשר ללבוש חולצת טי רק אם הוא ממש מגניב. הטוב ביותר הוא לשקול את האפשרות להותיר את חולצת הטי בבית ולבחור במקומה חליפה יפה “.במקרה הישראלי, שבו חליפות אינן בגד יום-יומי עדיפה חולצה סולידית ואפילו מקטורן.
10. אתם לא כבשים. בגדים העשויים מצר, או מתערובת של צמר ופלאנל, טובים לחורף והם מחממים ונעימים. אבל, הם עלולים להיות מטרד בעת ראיון באולפן טלוויזיה, שכן אל ההתרגשות וההזעה מהראיון עצמו מצטרף החום הבוקע מפנסי התאורה הרבים. תמונה של גברים או נשים, המזיעים ומתפתלים מול המצלמה, אינה מותירה רושם טוב אצל הצופים. מטעם זה מדגיש היועץ אנטוניו סנטוריו כי “כותנה ‘נושמת’ מאפשרת לגוף שלך להקרין חום הרבה יותר יעיל, מאשר לבישת בגדי צמר”.
11. ראיון בטלוויזיה הוא (לפעמים) כמו ראיון לקבלה לעבודה. כל מי שהולך לראיון לקבלה לעבודה יודע שיש להקפיד על לבוש מסודר ועל בגדים נקיים ומגוהצים. “בראיון בטלוויזיה צריכים להיראות מסודרים”, מדגישה היועצת תרזה גרילו, “כי הרושם הראשון מכם יקבע את היחס אליכם בהמשך”.
12. בגדים עלולים לפעמים להתלכלך… לא מספיק להכין בבית את הבגדים שלדעתכם הם המתאימים והנוחים להופעה בטלוויזיה. לפעמים, יתברר לכם, כאשר תגיעו לאולפן, כי הביגוד שלכם איננו מתאים. “קורה שאתם מגיעים לראיון קבוצתי, והביגוד שלכם אינו מתאים לזה של שאר חברי הקבוצה”, מציינת היועצת נדיה ג’ורדנה, “וייתכן גם שהביגוד לא ‘נתפס’ טוב במצלמה.
הפתרון לבעיה מסוג זה: להגיע לאולפן כשאתם מצוידים במערכת רזרווית של בגדים.
הבגדים החלופיים גם יכולים לפתור, במקרה הצורך, בעיה הרבה יותר קשה: לפעמים, ולו גם בגלל ההתרגשות שלפני השידור, הקפה נשפך על הבגדים ומותיר עליהם כתם מכוער, שאין דרך להעלימו מעין המצלמה…
הכותבים הם ממחברי הספר יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה (2014), שיצא לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
(פורסם ב-7.6.2015)