סרטו של ארי פולמן מועמד בקטגוריית סרט האנימציה הארוך בפרסי האקדמיה האירופאית לקולנוע. “האב” עם אנתוני הופקינס מככב בשאר הקטגוריות
טריילר הסרט “איפה אנה פרנק” (פסטיבל קאן)
האקדמיה האירופאית לקולנוע הכריזה היום (שלישי) על המועמדויות לפרסים שלה, הידועים גם כ”אוסקר האירופאי”. אף סרט ישראלי עם שחקנים בשר ודם לא הצליח להשתלב בקטגוריות השונות, אך “איפה אנה פרנק”, סרט האנימציה המדובר של ארי פולמן, מועמד בקטגוריית האנימציה.
“איפה אנה פרנק” מועמד בצד “Flee” הדני, שלמרבה האירוניה מושפע מ”ואלס עם באשיר” של פולמן. הוא עוסק בתלאותיו של מהגר אפגני הומוסקסואל הנמלט מן המולדת שלו ומשתקע בסקנדינביה, ונחשב לפייבוריט לפרס. זהו סרט תיעודי שעשוי באנימציה, ולכן הוא מועמד גם בקטגוריית הדוקו. גם פה יש קשר ישראלי, כיוון שהפיקה אותו פיליפה קוברסקי.
המועמדים הנוספים בקטגוריית האנימציה: “מוליכי הזאבים” האירי, סרט מהולל ומוערך שזמין באפל טוי פלוס וגם היה מועמד לאוסקר, “כוכב הקופים” הסקנדינבי ו”אפילו לעכברים יש מקום בגן עדן” הצ’כי, שניהם סרטים בפרופיל נמוך יותר.
מתוך “איפה אנה פרנק”(צילום: ארי פולמן)
ב”ואלס עם באשיר” שהוזכר קודם לכן, פולמן פרץ דרך בכל הקשור לייצוג המלחמה על המסך. ב”איפה אנה פרנק” הוא משנה את הכללים בכל הקשור לייצוג של היומן, שכבר זכה לשלל עיבודים.
בניגוד לעיבודים הקודמים, פולמן בוחר הפעם נקודת מבט חדשה – זו של קיטי, חברתה הדמיונית והטובה ביותר של כותבת היומן. הסרט מעתיק את מרבית העלילה לימינו, ובמקום לשמר את הפולחן של אנה פרנק כפי שהוא, ממציא אותו מחדש כדי לשאול מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו כדי לשמר את המורשת של הילדה שכל כך אהבה לחיות. התשובה: המסר ההומניסטי שלה יכול וצריך לכוון אותנו בהתמודדות עם משבר הפליטים באירופה.
את כל זה, כהרגלו, מבצע פולמן עם אנימציה עוצרת נשימה ושימוש מפעים במוזיקה, אותה כתבה קארן או. קל להבין למה “איפה אנה פרנק” זכה לתשואות רמות בקאן ולביקורות משתפכות ברחבי העולם.
“כבן לשני הורים ניצולי שואה שהגיעו לאושוויץ בשבוע שבו הגיעה משפחת פרנק, הסרט הזה הוא ללא ספק פרויקט חיי”, הצהיר פולמן לפני הקרנת הבכורה של הסרט, שהתקיימה בפסטיבל קאן בקיץ האחרון. “מטרת הסרט, לה שותפים כל האמנים שהשתתפו בהפקתו, היא להגיע לכמה שיותר ילדים ברחבי העולם”.
בשל נזקי הקורונה, הפצת “איפה אנה פרנק” בישראל התעכבה, אך הוא אמור לצאת לאקרנים בינואר.
אחד המועמדים המובילים. מתוך “האב”(צילום: יונייטד קינג)
בקטגוריית הסרט הטוב ביותר מועמדים “האב”, יצירת המופת הבריטית-צרפתית בכיכובו של אנתוני הופקינס שמוצגת כעת בישראל; “טיטאן”, זוכה דקל הזהב הצרפתי שגם כן משחק כעת באולמות בישראל; “תא מספר שש” הפיני, שהוקרן בפסטיבל הקולנוע ירושלים; “לאן את הולכת, אידה” הבוסני שעוד צפוי לעלות אצלנו למסכים; ו”יד האלוהים” של פאולו סורנטינו האיטלקי, שיעלה בנטפליקס בתחילת החודש הבא.
לקריאת הכתבה באתר וואלה