חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל חתמה על הסכם רישיון עם גוגל העולמית, במסגרתו היוצרים יקבלו בין עשרות לאלפי שקלים ליצירה. זוהי חברת התמלוגים השנייה בעולם שחתמה על הסכם מסוג זה
יעל ולצר14:4127.12.18
בתום שש שנים של מו”מ חתמה תלי – חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, על הסכם רישיון עם גוגל העולמית, במסגרתו יקבלו, בפעם הראשונה, יוצרים ישראלים, המיוצגים על ידי תלי, תמלוגים עבור צפיות ביוטיוב.
מספר היוצרים המיוצגים ע”י תלי, שיקבלו תמלוגים מתוקף ההסכם, עומד כיום על 1,066. מדובר בהישג חשוב במיוחד לתלי, לאור העובדה שהיא חברת התמלוגים של תסריטאים ובמאים השנייה בעולם, לאחר בלגיה, שחתמה על הסכם מסוג זה עם גוגל.
היקף השימושים ביוטיוב לשנים 2012-2016 בגין יצירות ישראליות המיוצגות על ידי תלי (לא כולל וידיאו קליפים) עומד על קרוב ל-1.5 מיליארד צפיות. הסדרה שמובילה את טבלת הצפייה של הסדרות המקומיות היא “קופיקו”, של הבמאי עדי בנימינוב והתסריטאים חנן פלד, מיכל חגי-פלג, יריב גוטליב ואלעד חן.
עוד יש להבהיר, שיופעל מנגנון לחלוקת התמלוגים לפי מדדים מסוימים, כך שחלק מהיוצרים יסתפקו בעשרות שקלים לחודש וחלק באלפי שקלים. בין המדדים נמצא מספר השימושים בסרטון, אורך הסרטון, מורכבות כתיבת הסרטון, ומספר השותפים ליצירה, שכן היצירה מקבלת את התמלוגים.
אופירה לובניצקי, מנכ”לית תלי: “לאחר שש שנים של דיונים בצל יחסי הכוחות הברורים בין תלי לגוגל, אנו שמחים שבסיומו של התהליך הגענו לסיכום, שהוא הישג. במסגרתו היוצרים שלנו יקבלו כספים שמגיעים להם. ההסכם עם יוטיוב הוא תחילתו של רישוי וגביית תמלוגים צודקים ליוצרים גם מפלטפורמות, שלפי פרשנות הנוחה להן, הן פטורות מחובת תשלום תמלוגים ליוצרים שמיצירותיהם הן נבנות. המאבק להשגת צדק ותמלוגים הוגנים עבור יוצרי התוכן ומספקי התכנים לפלטפורמות באינטרנט, הוא בתחילתו ושותפים למאבק ארגוני יוצרים מכל העולם”.
תלי נוסדה ב-2000 על ידי תסריטאים ובמאים, בהובלת התסריטאי אבי שמש והבמאי אורי ענבר, ושמה לה לחזון להסדיר את זכויות היוצר לתמלוגים ולפעול לכיבוד הזכות של תסריטאים ובמאים לקבלת תמלוגים בגין שימוש ביצירותיהם על ידי הגורמים המשדרים, הגורמים הציבוריים, תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והמחוקק.
לקריאת הכתבה בכלכליסט, לחיצה כאן.