תשעה שלבים ללמידת טקסט בעל פה
צריכים ללמוד מונולוג בעל פה ולא יודעים מאיפה להתחיל? קיבלתם אודישן מול מצלמה ואתם מסתבכים עם לימוד הטקסט בעל פה? הנה תשעה שלבים שיעזרו לכם ללמוד בעל פה. (ניתן להשתמש רק בחלק). חשוב לשלוט שליטה אבסולוטית בטקסט באופן גמיש ולא מקובע, כלומר באופן בו תוכלו להשתנות בזמן אמת (מול במאי או מלהק). שליטה אבסולוטית בטקסט תאפשר לכם להתרכז במשחק. השלבים המפורטים למטה יעזרו לכם להגיע לרמה הזאת.
1. קריאה מרובה והבנת המהלך.
קראו את הסצנה הרבה פעמים בשקט. הבנת המהלך של הסצנה / מונולוג, תעזור לכם למצוא הגיון בטקסט- מה מוביל למה. ברגע שתבינו את העלילה הפשוטה של הסיפור תזכרו בקלות יותר את הטקסט.
3. תמונה שווה אלף מילים.
שיטה נוספת ומוצלחת מאוד היא הדמיון הוויזואלי. קראו את הטקסט והתאימו למילים תמונות בראשכם. מומלץ שהתמונות ייצרו רצף הגיוני בהתאם לניתוח הדרמטי שביצעתם, כך הזיכרון הוויזואלי שלכם ייצור סרט נע של תמונות בעל מהלך ברור. גם כאן – אם נתקלתם בחלק בטקסט בו אתם מתקשים להיזכר- הצמידו לו תמונה ברורה יותר- דמיינו בראשכם בפירוט ככל האפשר איך החלק הזה נראה- וחזרו על הטקסט בקול רם בזמן שאתם מדמיינים את התמונה.
2. ניתוח המהלך הדרמטי והרגשי של הדמות.
לאחר שהבנתם בפשטות במה עוסקת הסצנה או המונולוג, תתפנו למהלך הדרמטי והרגשי שהדמות עוברת בסצנה: מה היא רוצה ואיך היא מנסה להשיג את זה (פעולות). ברגע שתעשו את זה- הפעולות והרגשות יתקשרו לטקסט וגם אם תהיו במצב בו תשכחו את הטקסט, הגוף יזכור מה המהלך הפיזי/ רגשי הבא ויעזור לכם למצוא את המילים. (בשלב זה עדיין לא לשחק את הטקסט בקול רם).
4. קריאה שקטה.
קראו את הטקסט לאט בשקט (אפילו בלחישה), שיטה זו מצוינת לחיבור רגשי לטקסט. כאשר אנחנו קוראים בקול רם מאוד אנחנו שולחים את הקול שלנו רחוק מאתנו, כאשר אנחנו לוחשים או סתם מדברים בשקט, אנחנו נשארים קרובים לעצמנו. שיטה זו עוזרת מאוד לחיבור לטקסט בהתחלה. וחיבור אמיתי ורגשי לטקסט- עוזר ללמוד אותו. בשלב זה- השתדלו לקרוא לאט ולהגות כל מילה בצורה ברורה.
5. שינון.
השלב הבא הוא חזרה מרובה על המילים בקול רם. שינון רגיל כמו למבחן בהסטוריה בתיכון. מבחינה טכנית השיטה היא קריאה ושינון של השורה הראשונה, אח”כ של השורה השנייה ואז של שתיהן יחד. כך נוסיף שורה כל פעם. (אם למדתם לפי השלבים, תופתעו לגלות חלקים נכבדים שאתם כבר זוכרים). אם נתקלתם בחלק בטקסט שקשה לכם לזכור ואתם לא מבינים למה- עברו שוב על השלבים הראשונים, ייתכן שמשהו לא ברור לכם.
6. כתיבה מרובה.
אנשים רבים מוצאים שכתיבה מרובה של הטקסט עוזרת להם לזכור אותו. אם אתם משתמשים בשיטה זו- כתבו את הטקסט כל פעם בדרך אחרת (לדוגמה שורות באורך שונה, רווחים שונים בין שורות, שימוש בדפים שונים ואפילו במחשב).
7. טקסט לסצנה עם משתתף נוסף.
למידת טקסט בע”פ לסצנה היא שונה מאשר מונולוג. במונולוג אני תלוי רק בעצמי ולומד גוש אחד של טקסט. בסצינה אני תלוי במילים של הפרטנר, ואני לא רוצה לשנן אותן בע”פ יחד עם שלי או להתרגל להגיד אותן בקול רם. מצד שני, אני רוצה להתחיל להתרגל לשמוע אותן ולהגיב להן. אם יש מישהו לתרגל איתו את הטקסט- נפלא. אם לא, ניתן להשתמש בשיטה הבאה:
הקליטו הרפליקות של הפרטנר בקול שלכם. בהקלטה תשאירו זמן בין השורות- כך שיהיה לכם זמן לשחק את הרפליקות שלכם מול ההקלטה. בצורה כזו תוכלו לתרגל מול ההקלטה. מידי פעם, הקליטו את הרפליקות של הדמות השניה מחדש בצורה שונה- כדאי לשמוע אפשרויות שונות.
8. בחן את עצמך / בחני את עצמך.
התיישבו מול קיר לבן ומקדו את מבטכם בנקודה אחת. עכשיו קראו את הטקסט בקול רם ובמהירות שיא (ללא משחק, אינטונציות או סימני פיסוק) תוך כדי שאתם מתמקדים במבטכם בנקודה שבחרתם. אל תסיטו את מבטכם, אל תמצמצו ואל תעצרו. הרגע בו השתהיתם (אפילו במעט) – זה המקום בו אתם צריכים חיזוק לטקסט. חזרו על פעולה זו עד שהיא עובדת באופן מושלם.
9. שמירה על גמישות.
אל תתנו ללמידה בע”פ לגרום לכם להינעל על דרך אחת להגיד את הטקסט. תרגלו את הטקסט בדרכים שונות. תשירו אותו, קראו אותו בקולות שונים, תקצינו אותו ותמיד תחזרו גם למשחק רגיל (אך לא מקובע.) דקלמו את הטקסט תוך כדי ביצוע פעולות בסיסיות (שטיפת כלים, ניקיון הבית, נהיגה, בישול ועוד…).